![]() |
Lovgrundlaget er her kopieret direkte fra sagspapirerne i "Rikkes" ankesag. Beskæftigelsesankenævnet snød eklatant på vægten og brugte en lov, der slet ikke gjaldt, da "Rikke" ansøgte. |
Aalborg Kommune vandt anken og har siden brugt sejren som det eneste argument i kommunens krig mod “Rikke”. Kommunen har dog undladt at bemærke, at ankesagen er mere pilrådden end politiet burde tillade.
31. maj 2013 kom brevet fra Beskæftigelsesankenævnet. “Rikke” havde fået afslag på førtidspension 5. februar 2013 og også et halvt år før. Ankenævnet stadfæstede kommunens afgørelse.
Afgørelsen, som var endelig og som ikke kunne ankes, vakte tydeligvis jubel hos Aalborg Kommune, som ifølge rådmand Mai-Britt Iversen synes, “at det er godt, at man kan klage”.
Aalborg Kommune, som plejer at læse ting igennem med lup, når det er til egen fordel, glemte åbenbart luppen, da Beskæftigelsesankenævnet traf sin beslutning.
For det er ikke alene en sær afgørelse, der giver kommunen ret på den præmis, at “Rikke” må kunne skubbes mod arbejdsmarkedet. Og med den begrundelse, at hun deltog i et kursustilbud 5-6 år før - i 2007 - og med meget pauvert udbytte og til stor psykisk belastning for “Rikke”. Hun skjulte sig ofte for de andre kursister.
Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 31. maj 2013 er også decideret ulovlig og forfejlet.
Det fremgår af det vedlagte lovgrundlag, som afgørelsen er truffet efter. De såkaldte retsregler, der er anvendt.
Af afsnittet fremgår det, at afgørelsen er truffet efter Lov om social pension af 9. juli 2012. En lov, som trådte i kraft 1. januar 2013 og som slet ikke var gældende, da pensionsansøgningen blev optaget.
Aalborg Kommune traf selv sin egen dubiøse afgørelse på grundlag af den forrige pensionslov fra 2003. Det var i hvert fald 2003-loven, som 5. februar 2013 var vedlagt som som lovgrundlag.
Beskæftigelsesankenævnets groteske forveksling kan uden tvivl have haft altafgørende betydning for ankebehandlingens udfald for “Rikke”.
Den væsentligste forandring i lovgivningen fra 2003 til 2013 er, at personer under 40 som udgangspunkt slet ikke kan tildeles førtidspension efter den nye lov. Den forrige 2003-lov skelnede ikke efter alder. Borgerens konkrete alder skulle blot indgå i en samlet vurdering.
Alligevel gjorde Aalborg Kommune intet. For nylig protesterede Aalborg Kommune kraftigt mod Ankestyrelsen, da en større sag om kærestepenge gik kommunen imod. Men kommunen protesterede ikke, da kommunen selv fik medhold over "Rikke" på ulovlige præmisser.
Og ikke nok med det. Nævnets ulovlige afgørelse blev siden brugt til at affeje enhver diskussion.
Den såkaldte “sagsmishandler”, som vi beskrev i det forrige blogindlæg, nægtede 4. oktober 2013 at forklare over for “Rikke”, hvad der dokumenterede, at kommunens rehabiliteringsplan skulle hjælpe.
“Rikke” havde ikke krav på at vide en pind, slog hun fast. “Afgørelsen er stadfæstet i nævnet”, svarede hun blot.
"Sagsmishandleren overtrådte dermed ikke alene groft og bevidst kommunens lovbefæstede vejledningspligt. En retslig hjørnesten i al offentlig forvaltning. “Sagsmishandleren” henviste også til en ulovlig afgørelse.
Det må stå klart for enhver, at hvis sagen var et hus, som kommunen skulle bygge, så lå det ned i grus.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar